Fotograf: Bengt Wanselius

Program för medlemmar

Drottningholmsteaterns Vänner ska, förutom att stödja föreställningsverksamheten på Drottningholms Slottsteater, också öka kunskapen och intresset kring teaterns verksamhet och den tid som teatern representerar. Som medlem i Vänföreningen har man, utöver det program som teatern erbjuder, tillgång till unika kulturevenemang, intressanta föreläsningar och besök i spännande 1700-talsmiljöer under hela året samt musik och kulturresor i Sverige och utomlands.

Om du inte redan är medlem, köp ett medlemskap här. Välkommen!

Fanny Kempe, sopran foto: Erik L. Underbjerg

Vännernas Julkonsert med Fanny Kempe

Vi avslutar året traditionsenligt med en stämningsfull julkonsert i Drottningholms slottskyrka.
I år har vi nöjet att presentera en konsert med mezzosopranen Fanny Kempe, Mariangiola Martello, orgel/cembalo och Elin Gabrielsson, barockviolin.
Innan konserten samlas vi för glögg och pepparkakor i teaterns foajé i Déjeunersalongen. Boka redan nu eftersom antalet platser i kyrkan är begränsat.

Årets adventskonsert har tyskt tema och hämtar inspiration från det populära kaffehuset i Leipzig, Café Zimmermann, där både J S Bach och G Ph Telemann ledde universitetsstudenter i konserter och ”dramma per musica” varje vecka. Välkommen in i värmen och i kretsen av det tidiga 1700-talets främsta kompositörer! 

Ta gärna med en vän!

Plats: Drottningholms slottskyrka
Tid: söndagen den 8 december kl. 18.00
Glögg serveras från kl. 17.00 i Déjeunersalongen

Elin Gabrielsson är en av Sveriges mest efterfrågade barockviolinister. Hon är en av de konstnärliga ledarna och konsertmästare för Orfeus Barock Stockholm, medlem i Drottningholms barockensemble samt i den italienska ensemblen Europa Galante. Elin Gabrielsson är ansvarig för kvällens konsertprogram.
Fanny Kempe är en svensk mezzosopran utbildad vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Operaakademiet i Köpenhamn, där hon tog sin examen 2018.  Fanny debuterade på Det Kongelige Teater i Köpenhamn som Modestina i Rossinis opera Il viaggio a Reims.
I juni 2024 mottog Fanny ett av Drottningholmsteaterns Vänners stipendium ur Ingrid och Oscar Falkmans fond under Drottningholmsteaterns Vänners Högtidssammankomst i närvaro av H.M. Drottningen. 
Mariangiola Martello, organist och cembalist, kommer ursprungligen från Turin där hon studerade piano, orgel och cembalo. Hon Hon arbetar tillsammans med flera dirigenter specialiserade på barockmusik och är en efterfrågad barockmusikcoach vid en rad europeiska operahus.

Death and the Maiden, Malmö Opera, nypremiär maj 2024

Att skapa en opera – från libretto till färdigt verk (föreläsning)

Att skapa en opera – från libretto till färdigt verk (föreläsning)

Jonas Forssell skrev 1999 operan ”Trädgården” för Drottningholms Slottsteater. Den handlade om Carl von Linné och var den första operan som skrevs för teatern sedan 1700-talet. Den senast framförda operan han har skrivit är den hyllade Death and the Maiden som hade urpremiär på Malmöoperan 2008 och nypremiär 2024. Thrilleroperan Death and the Maiden tar upp frågor om skuld och försoning och har tagits emot på olika sätt 2008 respektive 2024 beroende på regissörernas tolkning och samtidsfrågor.

Här berättar han om hur en opera skapas, hur börjar det och vilka steg är viktiga? Hur ser man som kompositör och dramaturg på sin publik?

Jonas Forssell är kompositör, librettist, teatermusiker, dramaturg och ledamot i Kungliga Musikaliska Akademin (KMA).
Aktuell med operan ”Death and the Maiden” som hade nypremiär på Malmöoperan i maj 2024.

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 12 december 2024 kl. 18.00 – 19.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

Teatro San Carlo, Neapel

All gammal opera var inte italiensk (men nästan alltid!) (föreläsning)

Operakonsten uppfanns i renässansens Florens vid sekelskiftet 1600. Samtida, således, med Shakespeares dramatik och Cervantes romankonst. De första operahusen öppnades i Venedig, men snart nog blev Neapel centralorten för operaproduktion – dåtidens Hollywood.

Länge var opera en rent italiensk angelägenhet, också när den spreds över Europa. Men i Paris skapades en helt artegen fransk operastil. Och småningom växte det fram opera på tyska, engelska…och svenska.

Camilla Lundberg berättar om operakonstens väg från de italienska furstehoven till Drottningholms slottsteater.

Camilla Lundberg är kulturskribent och musikkritiker, välkänd från bl.a. Dagens Nyheter, Sveriges Television och Musikradion. 

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 16 januari 2025 kl. 18.00 – 19.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

 

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder 
Åsa Tillman ger oss en föreläsning om teatern på Gustav III:s tid och vilka ideal man hade då. Tillsammans med scenmästare Christer Nilsson ger hon oss en unik inblick i hur scenmaskineriet på Drottningholms Slottsteater fungerar.
När Drottningholms Slottsteater byggdes 1766 var den en bland många liknande teatrar i Europa men har med tiden blivit en av de få teatrarna i världen vars scenmaskineri finns bevarat. 

Åsa Tillman är teknisk chef, kulturarvsansvarig och långvarig medarbetare på Drottningholms Slottsteater
Christer Nilsson är scenmästare på Drottningholms Slottsteater och specialist på historiska teatermaskinerier.

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 13 februari 2025 kl. 18.00 – 19.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

Operaresa till Prag, Kutná Hora och Brno, Tjeckien FULLBOKAD
Vårens operaresa går till Tjeckien med första stopp i Prag, de hundra tornspirornas stad. Här får vi guidad tur i staden med besök i bland annat Pragborgen. Nästa dag besöker vi silverstaden, Unescovärldsarvet Kutná Hora, känd för sina medeltida byggnader, särskilt från slutet av medeltiden då Kutná Hora ofta var säte för de böhmiska kungarna. Efter två nätter i Prag reser vi med buss för guidning med historia och arkitektur i det vackra Brno. Vi ser två operor, Pietro Mascagnis Cavalleria Rusticana på State Theatre i Prag  och Puccinis Manon Lescaut på Nationalteatern i Brno.
Tider: Avresa med direktflyg från Arlanda till Prag fredag den 7 mars kl. 07.50, hemresa måndag 10 mars med ankomst på Arlanda kl. 14.20.
Arrangör är som vid tidigare resor, resebyrån Nygren & Lind under ledning av Cecilia Leijonhufvud.
Priset kommer att fastställas senare när operabiljetter mm är bokat.
Anmäl ditt intresse senast den 27 september.

 

Anmäl dig till resebyrån Nygren och Lind, Cecilia Leijonhufvud cecilia.nygren@nygrenlind.se.

Gravyr Trapphuset Drottningholms Slott Nicodemus Tessin d.a. och W.Swidde 1670-1694

Den katastrofala avskedsaudiensen – etikett och inredning på Gustav III:s Drottningholm favorit i repris

”Aldrig har någon dag varit mera missgynnande emot etiquetter än denna…” skriver kammarherren Gustaf Johan Ehrensvärd i sin journal den 15 juli 1779. När den österrikiske ministern, greve von Kageneck, togs emot i avskedsaudiens hos Gustav III på Drottningholm gick det mesta på tok. Under visningen i slottet följer vi i Kagenecks spår och får såväl en inblick i dåtidens stelbenta och många gånger skrattretande hovetikett, som ett ”hemma-hos-reportage” från Gustav III:s Drottningholm.”

En guidning på Drottningholms Slott Stina Odlinder Haubo, kulturhistoriker med en fil.kand. i konstvetenskap som har arbetat som intendent vid Kungl. Husgerådskammaren och Nationalmuseum. Numera arbetar hon på frilansbasis som arkivforskare och skribent, föredragshållare och reseledare. I egenskap av forskare och författare medverkar hon i bokverket De Kungliga Slotten, samt i böcker om svensk herrgårdskultur, arkitektur och möbelkonst. 

Datum: Söndag 23 mars 2025
Tid: 15.30 – ca 17.00
Plats: Drottningholms Slott
Pris: 285 kr per person
Visningen är endast för medlemmar. Antalet platser är begränsat.

 

Änkedrottning Lovisa Ulrika, Lorens Pasch d.y.

I Drottning Lovisa Ulrikas fotspår på Nationalmuseum

Följ med på Drottning Lovisa Ulrikas (1720-1782) dramatiska livsresa genom att se samtida konstföremål på Nationalmuseum. Konstpedagog Katarina Wendt Englund ger oss en specialvisning där vi följer hovets och konstsamlingarnas utveckling under frihetstiden, en konstnärligt blomstrande och omvälvande epok i svenskt kulturliv.

Lovisa Ulrika var dotter till Fredrik Vilhelm I av Preussen och Sofia Dorotea av Hannover, samt syster till Fredrik den store. Hon gifte sig 1744 med svenske tronföljaren Adolf Fredrik. Av deras fem barn uppnådde fyra vuxen ålder. Två blev kungar: Gustav III och Karl XIII.

Tidigt invecklades hon i partistriderna och tog ledningen för hovets ambition att stärka kungamakten. Hon kom att ha ett stort inflytande på makens politik. 1756 var hon en drivande kraft bakom en statskupp för att minska riksdagens makt och stärka kungens ställning, men planerna gick om intet. Efter detta sköts hon i bakgrunden av sin son kronprins Gustav och efter makens död var hennes politiska roll överspelad.

Lovisa Ulrika grundar Vitterhetsakademien (1753) för att främja konsterna och vetenskaperna, hon, bygger Drottningholmsteatern, beskyddar konstnärer och ger finansiellt stöd till Sveriges första feministiska poet, författarinnan Hedvig Charlotta Nordenflycht. Drottning Lovisa Ulrika misslyckades med sina politiska maktambitioner, men hon lämnade efter sig något mer varaktigt i Sverige; en tid av upplysning, nyfikenhet, konstnärlig blomstring och kunskapstörst.

Datum: Onsdag 10 april 2024
Tid: 17.30 – ca 18.30
Plats: Kungliga Operans sceningång
Pris: 295 kr per person

Om du har med dig medlemskort i Nationalmusei vänner, Nationalmuseums Årskort, Sveriges Museum-kortet eller ICOM så betalar du ej entreávgift och då kostar visningen endast 185 kronor.

Visningen är endast för medlemmar.