
Fotograf: Bengt Wanselius
Program för medlemmar

Fotograf: Tove Falk Olsson
Bakom kulisserna på Drottningholmsteatern 17 september 2025
Välkommen på en specialvisning av Drottningholmsteatern. Med teaterns visningschef Estelle Sjödahl Lindell som ciceron. Vi får en vandring genom denna vackra byggnad som ser likadan ut nu som på 1700-talet. Bland annat kommer vi att göra ett unikt besök under scenen och se teaterns scenmaskineri i original, se logehuset och dessutom Clewbergska respektive Armfelts rum.
På grund av slitage visas inte inte de här delarna av teatern på ordinarie visningar. Våra specialvisningar för medlemmar i vänföreningen kommer endast att göras vid ett tillfälle varje höst och en gång på våren som introduktion för nya medlemmar. Och vi har begränsat antal platser för att kvaliteten ska kunna bli så hög som möjligt för er. Så passa på att boka en plats!
Plats: Drottningholmsteatern
Tid: 17 september 2025 kl. 18.00
Pris: 200 kronor per person.
Anmälan på dtv@drottningholmsteaternsvanner.se eller telefon 08-556 931 12
En sista blick – visning av kostymutställning
Följ med på en visning av årets kostymutställning: En sista blick. Orfeus – mannen, myten, modet! Guide: Anna Kjellsdotter, ateljé och utställningsansvarig samt kostymdesigner för Orpheus 2025.
Möt operakostymer ur förråden som använts i olika versioner av berättelsen om Orfeus och Eurydike. Runt om i teaterhuset hittar vi dockor klädda i olika färger, material och moden. Från Orfeo (Rossi) och l’Orfeo (Monteverdi) till Glucks Orfeus och Eurydike 1958, 1971, 1992, 1996 och 1998 och Orpheus (Telemann) 2025.
Myten om Orfeus och Euridike måste vara en av de mest spelade operorna genom tiderna. På Drottningholms Slottsteater har flera olika varianter och versioner satts upp sedan Sverigepremiären av C W Glucks opera 1773. Att skapa dräkter från olika historiska epoker idag har ju den fördelen att man kan gå både bakåt och framåt i tiden och plocka fritt, ett rent nöje. Det konstnärliga uttrycket i en produktion kommer fram i samspel mellan regissör, kostymtecknare och scenograf. Här vill vi visa hur man har valt att gestalta berättelsen om Orfeus och Eurydike genom olika moden och ideal under olika tider fram till idag och sommarens premiär av Orpheus.
Datum: Onsdag 25 september 2025
Tid: 17.00 – ca 18.00
Plats: Drottningholms Slottsteater
Pris: 150 kr per person
Ta gärna med en vän!

Foto:
Visning av Lovisa Ulrikas sista bibliotek
Välkommen till en specialvisning av Lovisa Ulrikas (1720-1782) sista bibliotek, det vackra biblioteket på Drottningholms Slott. Vår ciceron är bokhistorikern fil dr Anita Ankarcrona som tar oss med till biblioteksrummet, med sitt intilliggande naturaliekabinett, som är en kulturhistorisk pärla såväl i skönhet som i historia.
I Jean Eric Rehns (1717-1793) luftiga och ljusa arkitektur får vi ta del av upplysningens ideal och Lovisa Ulrikas tankar om biblioteket som ett sällsynt rofyllt, förfinat och bekvämt rum för arbete, vila och intellektuell rekreation.
Datum: söndag 19 oktober 2025
Tid: 15.00 – 16.00
Plats: Drottningholms Slott, vid biljettförsäljningen en trappa upp
Pris: 100 kr per person
Visningen är endast för medlemmar (som ju har gratis inträde på Drottningholms Slott).

Lovisa Ulrika (1720-1782) var drottning av Sverige 1751-1771, här del av
porträtt av Lorens Pasch den yngre 1768.
Drottning Lovisa Ulrika – som Voltaire ville se som
en ny drottning Kristina (föreläsning)
Drottning Lovisa Ulrika (1720–1782) var i likhet med drottning Kristina (1626-
1689) livligt engagerad i kulturpolitik. I några av upplysningsfilosofen Voltaires brev till Lovisa Ulrika tänker han sig henne som en ny drottning Kristina. När han artigt avböjer att resa till Stockholm till hennes kröning, skriver han ”Je ne plains dans cet evenement que la Reine Christine qui va être éclipsée” (övers.”Jag beklagar inte att drottning Kristina vid detta tillfälle kommer
att hamna i skymundan”).
LOVISA ULRIKAS största insats inom kulturen och vetenskapen var att hon 1753 stiftade Vitterhetsakademien vars huvuduppgift var svensk litteratur och svenskt språk. Den uppgiften tog hennes sons, Gustav III Svenska akademi över 1786, och Vitterhetsakademien fick då vården av fornminnena som sin huvuduppgift.
Eva Haettner Aurelius, Prof. em. i litteraturvetenskap vid universitetet i Lund, ledamot i Vitterhetsakademien.
Föredraget är en del av Föreläsningsserien “Drottningholms 1700-tal och litteraturen – en föreläsningsserie”, ett samarbete mellan Drottningholmsteaterns vänner, Kungliga biblioteket och Biblis.
Ladda ned hela programmet här.
Tid: onsdagen den 3 december 2025 kl. 17.30 – 18.30
Efter föredraget visas föremål och skrifter ur Kungliga Bibliotekets samlingar relaterade till föredraget.
Plats: Hörsalen på Kungliga Biblioteket, Stockholm.
Pris: Kostnadsfritt.
Föredragen är kostnadsfria men bidrag emottages tacksamt för att täcka Drottningholmsteaterns vänners kostnader. Swish 123 474 92 14.
Föredraget är öppet för allmänheten.

Lovisa Huledal, mezzosopran foto: Mats Bäcker
Vännernas Julkonsert med Lovisa Huledal
Vi avslutar året traditionsenligt med en stämningsfull julkonsert i Drottningholms slottskyrka.
I år har vi nöjet att presentera en konsert med bland andra mezzosopranen Lovisa Huledal. Konserten leds av Elin Gabrielsson, barockviolin.
Innan konserten samlas vi för glögg och pepparkakor i teaterns foajé i Déjeunersalongen. Boka redan nu eftersom antalet platser i kyrkan är begränsat.
Ta gärna med en vän!
Plats: Drottningholms slottskyrka
Tid: söndagen den ´7 december kl. 18.00
Glögg serveras från kl. 17.00 i Déjeunersalongen
Elin Gabrielsson är en av Sveriges mest efterfrågade barockviolinister. Hon är en av de konstnärliga ledarna och konsertmästare för Orfeus Barock Stockholm, medlem i Drottningholms barockensemble samt i den italienska ensemblen Europa Galante. Elin Gabrielsson är ansvarig för kvällens konsertprogram.
Lovisa Huledal mezzosopran, har en masterexamen från Hochschule für Musik Karlsruhe (2021) samt från Kungliga Musikhögskolan (2018). 2024 sjöng hon i Armide (J-B Lully) och i sommar sjunger hon i L’incoronazione di Poppea (C. Monteverdi) på Vattnäs Konsertlada på. Hon har även sjungit på Kungliga Operan – senast som Tolomeo i unga på operans produktion Julius Ceasar (G F Händel) – samt på Folkoperan i Trollflöjten (W.A Mozart) som Zweite Dame som även går på Uppsala Stadsteater våren 2025.

Niccolò Sabbatinis bok om teatern som teknisk konstruktion (föreläsning)
DEN RIKT illustrerade Pratica di fabricar scene är ett verk skrivet 1638 som än
idag används som referens av teaterhistoriker, konservatorer och konstvetare.
Christer Nilsson och Åsa
Tillman berättar om bokens
unika värde, om teater då
och idag.
BOKTJUVEN på Kungliga
biblioteket – Nicodemus
Tessin dy:s exemplar var en
av de mest värdefulla teaterböcker någonsin i KB:s historia. Hur kunde den
stjälas och hur gick det sen? En fartfylld och hårresande historia som slutar lyckligt
berättad av Greger Bergvall.
Åsa Tillman är teknisk chef, kulturarvsansvarig och långvarig medarbetare på Drottningholms Slottsteater
Christer Nilsson är scenmästare på Drottningholms Slottsteater och specialist på historiska teatermaskinerier.
Greger Bergvall, bibliotekarie/handläggare på Kungl. Biblioteket. Specialist på att hitta,
identifiera och återbörda stulna böcker. Författare till boken ”Brottsplats KB”.
Föredraget är en del av Föreläsningsserien Drottningholms 1700-tal och litteraturen, ett samarbete mellan Drottningholmsteaterns vänner, Kungliga biblioteket och Biblis
Ladda ned hela programmet här.
Tid: torsdagen den 22 januari 2026 kl. 17.30 – 18.30
Efter föredraget visas Pratica di fabricar scene.
Plats: Hörsalen, Kungliga Biblioteket, Stockholm.
Pris: kostnadsfritt
Föredragen är kostnadsfria men bidrag emottages tacksamt för att täcka Drottningholmsteaterns vänners
kostnader. Swish 123 474 92 14
Föredraget är öppet för allmänheten.

Hedvig Charlotta Nordenflycht, målning av
J H Scheffer.
Hedvig Charlotta Nordenflycht (1718–1763) – banbrytare och föregångare (föreläsning)
Hedvig Charlotta Nordenflycht var en av det
svenska 1700-talets främsta poeter och emancipatoriska tänkare. Hon var dessutom en av de första kvinnliga
författarna som kunde försörja sig på sitt skrivande.
Föreläsningen tar upp hennes betydelse för litteraturen och som förfeministisk tänkare med tyngdpunkt på hennes verksamhet som ordförande i Sveriges första s.k. vittra
samfund Tankebyggaror den samt som salongsvärdinna.
I de verk som skrevs under denna period, såsom dikten Fruentimrets Försvar (1761) eller prosastycket ”Fröjas Räfst” (1762), lägger Nordenflycht fram sitt filosofiska och
djärva emancipatoriska program.
Ann Öhrberg, Prof. em. i litteraturvetenskap, Uppsala universitet
Föredraget är en del av Föreläsningsserien “Drottningholms 1700-tal och litteraturen”, ett samarbete mellan Drottningholmsteaterns vänner, Kungliga biblioteket och Biblis.
Ladda ned hela programmet här.
Tid: torsdagen den 12 februari 2026 kl. 17.30 – 18.30
Efter föredraget visas föremål och skrifter ur Kungliga Bibliotekets samlingar relaterade till föredraget.
Plats: Hörsalen på Kungliga Biblioteket, Stockholm.
Pris: Kostnadsfritt.
Föredragen är kostnadsfria men bidrag emottages tacksamt för att täcka Drottningholmsteaterns vänners kostnader. Swish 123 474 92 14.
Föredraget är öppet för allmänheten.

Caroline Lewenhaupt.
Porträtt av Leonard Örnbeck 1778.
Caroline Lewenhaupt.
Porträtt av Leonard Örnbeck 1778. (föreläsning)
Caroline Lewenhaupt var i flera decennier en omvittnad primus motor rörande det svenska hovets underhållning och i nära
tjänst hos drottningarna Sofia Magdalena, Hedvig Elisabeth Charlotta och
Desideria.
Hon spelade flera huvudroller med Gustaf III som moatjé, bl.a. i dramer av Voltaire, Racine, Crébillon och Corneille på franska,
och senare i Gustaf III:s egna pjäser på svenska under hovets julsejourer på
Gripsholm.
Inga Lewenhaupt, fil.dr i teatervetenskap, tidigare museichef vid dåvarande
Drottningholms teatermuseum/Sveriges Teatermuseum, lektor och forskare (äldre
skådespelarkonst) vid Stockholms universitet, lärare vid Operahögskolan.
Föredraget är en del av Föreläsningsserien “Drottningholms 1700-tal och litteraturen”, ett samarbete mellan Drottningholmsteaterns vänner, Kungliga biblioteket och Biblis.
Ladda ned hela programmet här.
Tid: torsdagen den 12 mars 2026 kl. 17.30 – 18.30
Efter föredraget visas föremål och skrifter ur Kungliga Bibliotekets samlingar relaterade till föredraget.
Plats: Hörsalen på Kungliga Biblioteket, Stockholm.
Pris: Kostnadsfritt.
Föredragen är kostnadsfria men bidrag emottages tacksamt för att täcka Drottningholmsteaterns vänners kostnader. Swish 123 474 92 14.
Föredraget är öppet för allmänheten.