Fotograf: Bengt Wanselius

Program för medlemmar

Drottningholmsteaterns Vänner ska, förutom att stödja föreställningsverksamheten på Drottningholms Slottsteater, också öka kunskapen och intresset kring teaterns verksamhet och den tid som teatern representerar. Som medlem i Vänföreningen har man, utöver det program som teatern erbjuder, tillgång till unika kulturevenemang, intressanta föreläsningar och besök i spännande 1700-talsmiljöer under hela året samt musik och kulturresor i Sverige och utomlands.

Om du inte redan är medlem, köp ett medlemskap här. Välkommen!

Fotograf: Tove Falk Olsson

Bakom kulisserna på Drottningholmsteatern 22 september 2024

Välkommen på en specialvisning av Drottningholmsteatern. Med fil dr i teatervetenskap, Inga Lewenhaupt som ciceron. Inga Lewenhaupt är f.d. museichef för Drottningholms teatermuseum/Sveriges Teatermuseum. Vi får en vandring genom denna vackra byggnad som ser likadan ut nu som på 1700-talet. Bland annat kommer vi att göra ett unikt besök under scenen och se teaterns scenmaskineri i original, se logehuset och dessutom Clewbergska respektive Armfelts rum. 
På grund av slitage visas inte inte de här delarna av teatern på ordinarie visningar. Våra specialvisningar för medlemmar i vänföreningen kommer endast att göras vid ett tillfälle varje höst och en gång på våren som introduktion för nya medlemmar. Och vi har begränsat antal platser för att kvaliteten ska kunna bli så hög som möjligt för er. Så passa på att boka en plats!

Plats: Drottningholmsteatern
Tid: söndagen den 22 september 2024 klockan 14-16 
Pris: 250 kronor per person.
Anmälan på dtv@drottningholmsteaternsvanner.se eller telefon 08-556 931 12

Anmäl dig

Fotograf: Tove Falk Olsson

Bakom kulisserna på Drottningholmsteatern 1 oktober 2024

Välkommen på en specialvisning av Drottningholmsteatern. Med Estelle Sjödahl Lindell som ciceron. Estelle ansvarar bl. a. för teaterns visningsverksamhet. Vi får en vandring genom denna vackra byggnad som ser likadan ut nu som på 1700-talet. Bland annat kommer vi att göra ett unikt besök under scenen och se teaterns scenmaskineri i original, se logehuset och dessutom Clewbergska respektive Armfeldts rum. 
På grund av slitage visas inte inte de här delarna av teatern på ordinarie visningar. Våra specialvisningar för medlemmar i vänföreningen kommer endast att göras vid ett tillfälle varje höst och en gång på våren som introduktion för nya medlemmar. Och vi har begränsat antal platser för att kvaliteten ska kunna bli så hög som möjligt för er. Så passa på att boka en plats!

Plats: Drottningholmsteatern
Tid: tisdagen den 1 oktober 2024 klockan 17.00 – 19.00 
Pris: 250 kronor per person.
Anmälan på dtv@drottningholmsteaternsvanner.se eller telefon 08-556 931 12

Sven X:et Erixons porträtt av Jussi Björling ingår i Kungliga Operans konstsamling.

Visning av Kungliga Operans konstsamling fullbokat

Sven X:et Erixons porträtt av Jussi Björling, är ett av många intressanta konstverk som hänger på Kungliga Operan i Stockholm. Följ med på en unik visning av samlingen med Eva Sundler Malmnäs som redan 1976 fick en temporär anställning som Operans konstförvaltare och ingick i en liten arbetsgrupp som 1989 fick i uppdrag att ansvara för utplaceringen av samlingarna under den då pågående renoveringen. 

Eva Sundler Malmnäs är filosofie doktor och f d universitetslektor i konstvetenskap vid Stockholms Universitet samt styrelsemedlem i Drottningholmsteaterns Vänner. Hennes avhandling Isaac Grünewalds scenografi 1920-30 var ett pionjärarbete inom modern scenografiforskning, hon har praktisk teatererfarenhet ifrån bl. a Drottningholmsteatern och var under många år  Operans konstförvaltare. Exponeringen av konstverken i operahuset bär hennes signatur.

Datum: Onsdag 18 september 2024
Tid: 16.00 – ca 17.30
Plats: Kungliga Operans sceningång
Pris: 240 kr per person

Visningen är endast för medlemmar. 

Koreografen Jean Börlin

Visning av ”Teaterkungen” 17 oktober kl 18.00

Utställningen Teaterkungen ger oss en närmare bekantskap med den gustavianska tidens myllrande teaterliv, då hela sju kungliga teatrar fanns i Stockholmsområdet. Intendent Magdalena Piotrowska visar oss den kulturhistoriska utställningen om teaterns betydelse och roll under den gustavianska tiden, då kungamakten stod i centrum, både bokstavligen och bildligt. I centrum för utställningen står ett femtiotal teaterdräkter och operakostymer ur Livrustkammarens och Operans samlingar, men även arkivalier, målningar och annan teaterrekvisita visas.

Magdalena Westin Piotrowska är intendent på Livrustkammaren med ansvar för museets programverksamhet. Tillsammans med Sofia Nestor, Livrustkammaren, och Helena Iggander, Kungliga Operan, var hon producent för Livrustkammarens succéutställning Teaterkungen – Makten, prakten och teaterkostymerna under Gustav III:s tid som öppnade i oktober 2023. Magdalena har lång erfarenhet av pedagogiskt museiarbete och är en av personerna bakom Livrustkammarens populära konton i sociala medier.  Tidigare har hon bland annat jobbat som guide på Drottningholms slottsteater.
Livrustkammaren är ett av Sveriges äldsta museer. Från början var museet det svenska kungahusets förråd av dräkter, rustningar och vapen men har sedan 1885 varit ett museum öppet för allmänheten.  Här kan du ta del av Sveriges kungliga historia från de senaste 500 åren. Bekanta dig med den uppstoppade hästen Streiff, Karl XII:s leriga blå uniform från 1718, drottning Sofia Magdalena spektakulära bröllopsklänning från 1766 och Gustav III:s kläder från maskeradbalen 1792 och mycket mer. 

Plats: Livrustkammaren, Slottsbacken 3, Stockholm
Tid: torsdagen den 17 oktober 2023 kl. 18.00 – 18.45
Pris: 185 kr
Visningen är för medlemmar. Antalet platser är begränsat!

Elisabeth Olin 1740 – 1828 (miniatyr tillskriven Elise Arnberg 1826-1891, Nationalmuseum NMDs 1934)

Elisabeth Olin – Sveriges första hovsångerska och operastjärna (föreläsning)

Elisabeth Olin var Sveriges första operastjärna och den första kvinnan att väljas in i Musikaliska Akademien. Trots det är det idag inte många som känner till henne. Den musik hon sjöng framförs sällan eller aldrig, trots att den spelar en viktig roll i den svenska musikhistorien, och har i flera fall aldrig getts ut utan finns enbart i originalskrift i arkiv. Elisabeth Olin hade varit Stockholms mest eftertraktade konsertsångerska under mer än 10 år när hon fick frågan av kung Gustaf III att sjunga huvudrollen i Uttinis Thetis och Pelée, den första operan på svenska. Efter en del tvekan tackade hon ja till erbjudandet och därefter följde närmare 15 år som den svenska operans största stjärna.

Sopranen Elisabeth Hellström är sångerska och sångpedagog specialiserad på tidig musik. Hon har en Masterexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.  Elisabeth är medlem i Slottskyrkans vokalensemble samt i barocktrion Musica Humana. 

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden,  ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: tisdagen den 14 november 2024 kl. 17.00 – 18.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

Death and the Maiden, Malmö Opera, nypremiär maj 2024

Att skapa en opera – från libretto till färdigt verk (föreläsning)

Att skapa en opera – från libretto till färdigt verk (föreläsning)

Jonas Forssell skrev 1999 operan ”Trädgården” för Drottningholms Slottsteater. Den handlade om Carl von Linné och var den första operan som skrevs för teatern sedan 1700-talet. Den senast framförda operan han har skrivit är den hyllade Death and the Maiden som hade urpremiär på Malmöoperan 2008 och nypremiär 2024. Thrilleroperan Death and the Maiden tar upp frågor om skuld och försoning och har tagits emot på olika sätt 2008 respektive 2024 beroende på regissörernas tolkning och samtidsfrågor.

Här berättar han om hur en opera skapas, hur börjar det och vilka steg är viktiga? Hur ser man som kompositör och dramaturg på sin publik?

Jonas Forssell är kompositör, librettist, teatermusiker, dramaturg och ledamot i Kungliga Musikaliska Akademin (KMA).
Aktuell med operan ”Death and the Maiden” som hade nypremiär på Malmöoperan i maj 2024.

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden,  ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 12 december 2024 kl. 17.00 – 18.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

Fanny Kempe, sopran

Julkonsert med Fanny Kempe 
Vi avslutar året traditionsenligt med en stämningsfull julkonsert i Drottningholms slottskyrka.
I år har vi nöjet att presentera en konsert med mezzosopranen Fanny Kempe, Mariangiola Martello, orgel/cembalo och Elin Gabrielsson, barockviolin.
Innan konserten samlas vi för glögg och pepparkakor i teaterns foajé i Déjeunersalongen. Boka redan nu eftersom antalet platser i kyrkan är begränsat.

Ta gärna med en vän!

Plats: Drottningholms slottskyrka
Tid: söndagen den 8 december kl. 18.00
Glögg serveras från kl. 17.00 i Déjeunersalongen

Elin Gabrielsson är en av Sveriges mest efterfrågade barockviolinister. Hon är en av de konstnärliga ledarna och konsertmästare för Orfeus Barock Stockholm, medlem i Drottningholms barockensemble samt i den italienska ensemblen Europa Galante. Efter sin Masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm studerade hon barockviolin vid Scuola Civica di Milano i Italien och vid Royal Conservatoire The Hague i Nederländerna. Första gången hon spelade i Drottningholmsteaterns orkester var det under den legendariske dirigenten Arnold Östman. Hon har sedan återkommande spelat på teatern med ett längre uppehåll åren då hon bodde i Cremona, Italien. Elin Gabrielsson är ansvarig för kvällens konsertprogram.

Fanny Kempe är en svensk mezzosopran utbildad vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Operaakademiet i Köpenhamn, där hon tog sin examen 2018. Fanny har varit solist med några av Danmarks mest framstående orkestrar och ensembler som t ex Århus Symfoniorkester, Danmarks Underholdningsorkester, Copenhagen Phil, Concerto Copenhagen, Camerata Øresund och Sønderjyllands Symfoniorkester. 2017 gjorde Fanny sin debut på Det Kongelige Teater i Köpenhamn som Modestina i Rossinis opera Il viaggio a Reims.
I juni 2024 mottog Fanny ett av Drottningholmsteaterns Vänners stipendium ur Ingrid och Oscar Falkmans fond under Drottningholmsteaterns Vänners Högtidssammankomst i närvaro av H.M. Drottningen. Sommaren 2023 medverkade Fanny i Drottningholms Slottsteaters uppsättning av Purcells The Fairy Queen, under musikalisk ledning av Francesco Corti och i regi av Josette Bushell-Mingo, i kören samt som cover för rollen Hermia. Fanny medverkar även i 2024 års produktion, Armide av J-B. Lully i kören samt som cover för rollerna La Sagesse, Sidonie, Une Bergere héroïque samt Lucinde, under musikalisk ledning av Francesco Corti och i regi av Florent Siaud.

Mariangiola Martello, organist och cembalist, kommer ursprungligen från Turin där hon studerade piano, orgel och cembalo. Hon intresserade sig tidigt för barockmusik och klassicistisk repertoar, framför allt inom opera och kammarmusik. Hon arbetar tillsammans med flera dirigenter specialiserade på barockmusik, som till exempel Alessandro De Marchi, Ottavio Dantone, Enrico Onofri, David Stern. Martello är efterfrågad som barockmusikcoach vid en rad europeiska operahus: Oslo, Hamburg Staatsoper, Drottningholmsteatern, Teatro Regio i Turin och Köln Staatsoper, där hon spelar både solistiskt och som continuospelare.

 

Teatro San Carlo, Neapel

All gammal opera var inte italiensk (men nästan alltid!) (föreläsning)

Operakonsten uppfanns i renässansens Florens vid sekelskiftet 1600. Samtida, således, med Shakespeares dramatik och Cervantes romankonst. De första operahusen öppnades i Venedig, men snart nog blev Neapel centralorten för operaproduktion – dåtidens Hollywood.

Länge var opera en rent italiensk angelägenhet, också när den spreds över Europa. Men i Paris skapades en helt artegen fransk operastil. Och småningom växte det fram opera på tyska, engelska…och svenska.

Camilla Lundberg berättar om operakonstens väg från de italienska furstehoven till Drottningholms slottsteater.

Camilla Lundberg är kulturskribent och musikkritiker, välkänd från bl.a. Dagens Nyheter, Sveriges Television och Musikradion. 

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden,  ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 16 januari 2025 kl. 17.00 – 18.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

 

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder

Drottningholmsteatern – alla teatrars moder 
Åsa Tillman ger oss en föreläsning om teatern på Gustav III:s tid och vilka ideal man hade då. Tillsammans med scenmästare Christer Nilsson ger hon oss en unik inblick i hur scenmaskineriet på Drottningholms Slottsteater fungerar.
När Drottningholms Slottsteater byggdes 1766 var den en bland många liknande teatrar i Europa men har med tiden blivit en av de få teatrarna i världen vars scenmaskineri finns bevarat. 

Åsa Tillman är teknisk chef, kulturarvsansvarig och långvarig medarbetare på Drottningholms Slottsteater
Christer Nilsson är scenmästare på Drottningholms Slottsteater och specialist på historiska teatermaskinerier.

Föredraget är en del av Föreläsningsserien ”Opera förr och nu” – från Elisabeth Olin till Death and the Maiden,  ett samarbete med Livrustkammaren. 

Ladda ned hela programmet här. 

Tid: torsdagen den 13 februari 2025 kl. 17.00 – 18.00 

Pris: 185 kronor

Föredraget är för medlemmar i Vänföreningen men det går bra att ta med en vän! Antalet platser är begränsat. 

Intresseanmälan operaresa till Prag, Kutná Hora och Brno, Tjeckien
Vårens operaresa går till Tjeckien med första stopp i Prag, de hundra tornspirornas stad. Här får vi guidad tur i staden med besök i bland annat Pragborgen. Nästa dag besöker vi silverstaden, Unescovärldsarvet Kutná Hora, känd för sina medeltida byggnader, särskilt från slutet av medeltiden då Kutná Hora ofta var säte för de böhmiska kungarna. Efter två nätter i Prag reser vi med buss för guidning med historia och arkitektur i det vackra Brno. Vi ser två operor, Pietro Mascagnis Cavalleria Rusticana på State Theatre i Prag  och Puccinis Manon Lescaut på Nationalteatern i Brno.
Tider: Avresa med direktflyg från Arlanda till Prag fredag den 7 mars kl. 07.50, hemresa måndag 10 mars med ankomst på Arlanda kl. 14.20.
Arrangör är som vid tidigare resor, resebyrån Nygren & Lind under ledning av Cecilia Leijonhufvud.
Priset kommer att fastställas senare när operabiljetter mm är bokat.
Anmäl ditt intresse senast den 27 september. 

 

Anmäl dig till resebyrån Nygren och Lind, Cecilia Leijonhufvud cecilia.nygren@nygrenlind.se.